terug
Kompas van Maasgouw
Deel dit bericht:
Inwoners Heel zien Café Oppe Linj verwelken: een beetje water geven was fijn geweest
Kompas van MaasgouwBron: Het Kompas van Maasgouw - Het liveblog van Maasgouw - Betrokken en betrouwbaar.
Nieuws op een luchtige manier mét een knipoog
HEEL – Terwijl de zomer voorzichtig aan de deur klopt en menig Maasgouwenaar dorstig richting terras trekt, wacht Cafe Oppe Linj in Heel nog altijd op het verlossende telefoontje van de gemeente. Volgens ingewijden zou het dossier inmiddels zo dik zijn dat het officieel onder de categorie “middelgrote encyclopedie” valt.
Waar de vergunning exact op blijft hangen, weet niemand. Sommigen spreken van aanvullende controles, anderen vermoeden dat de aanvraag per ongeluk tussen de archieven van de Romeinen terecht is gekomen.
Ondertussen groeit de onrust in het dorp. Inwoners trekken massaal aan de bel via sociale media. “Een dorp zonder kroeg is als carnaval zonder polonaise,” aldus een bezorgde inwoner terwijl zij emotioneel naar een leeg terras staarde. Een communicatie- en gedragsexpert benadrukt ondertussen wel dat een scherpe mening prima is, “maar dat feedback geven niet automatisch betekent dat men elkaar online hoeft af te branden alsof het een dorpssoap is.”
Tegelijkertijd moet men ook erkennen dat het vanaf de barkruk natuurlijk makkelijker roepen is dan besturen. Welke feiten, documenten en mysterieuze bijlagen exact op tafel liggen is niet openbaar toegankelijk. Ook een gemeente zit nu eenmaal vast aan regels, procedures en zorgvuldig overleg. Volgens insiders bestaat “samenwerking” in dit dossier momenteel vooral uit mensen die elkaar vriendelijk beloven binnenkort terug te bellen.
De gemeente benadrukt dat alles uiteraard zorgvuldig moet worden getoetst “in het kader van wet- en regelgeving, veiligheid en mogelijk ook de stand van Jupiter.” Tegelijkertijd ontkent men met klem dat het café moedwillig wordt tegengewerkt. Integendeel: “Ook wij drinken graag een pilsje op het terras,” aldus een woordvoerder.
Lokale experts waarschuwen inmiddels voor ernstige gevolgen voor de leefbaarheid. “Als straks ook de laatste ontmoetingsplek verdwijnt, moeten inwoners elkaar noodgedwongen begroeten bij de broodafdeling van de supermarkt. Dat wil niemand.”
Volgens dorpsbewoners begint Café Oppe Linj inmiddels veel weg te krijgen van een verwelkte boom waar ieder leven uit is. “We hopen dat Oppe Linj snel weer water en pokon krijgt zodat hij opnieuw groen kan worden,” klinkt het hoopvol vanuit Heel.
Nieuws op een luchtige manier mét een knipoog
HEEL – Terwijl de zomer voorzichtig aan de deur klopt en menig Maasgouwenaar dorstig richting terras trekt, wacht Cafe Oppe Linj in Heel nog altijd op het verlossende telefoontje van de gemeente. Volgens ingewijden zou het dossier inmiddels zo dik zijn dat het officieel onder de categorie “middelgrote encyclopedie” valt.
Waar de vergunning exact op blijft hangen, weet niemand. Sommigen spreken van aanvullende controles, anderen vermoeden dat de aanvraag per ongeluk tussen de archieven van de Romeinen terecht is gekomen.
Ondertussen groeit de onrust in het dorp. Inwoners trekken massaal aan de bel via sociale media. “Een dorp zonder kroeg is als carnaval zonder polonaise,” aldus een bezorgde inwoner terwijl zij emotioneel naar een leeg terras staarde. Een communicatie- en gedragsexpert benadrukt ondertussen wel dat een scherpe mening prima is, “maar dat feedback geven niet automatisch betekent dat men elkaar online hoeft af te branden alsof het een dorpssoap is.”
Tegelijkertijd moet men ook erkennen dat het vanaf de barkruk natuurlijk makkelijker roepen is dan besturen. Welke feiten, documenten en mysterieuze bijlagen exact op tafel liggen is niet openbaar toegankelijk. Ook een gemeente zit nu eenmaal vast aan regels, procedures en zorgvuldig overleg. Volgens insiders bestaat “samenwerking” in dit dossier momenteel vooral uit mensen die elkaar vriendelijk beloven binnenkort terug te bellen.
De gemeente benadrukt dat alles uiteraard zorgvuldig moet worden getoetst “in het kader van wet- en regelgeving, veiligheid en mogelijk ook de stand van Jupiter.” Tegelijkertijd ontkent men met klem dat het café moedwillig wordt tegengewerkt. Integendeel: “Ook wij drinken graag een pilsje op het terras,” aldus een woordvoerder.
Lokale experts waarschuwen inmiddels voor ernstige gevolgen voor de leefbaarheid. “Als straks ook de laatste ontmoetingsplek verdwijnt, moeten inwoners elkaar noodgedwongen begroeten bij de broodafdeling van de supermarkt. Dat wil niemand.”
Volgens dorpsbewoners begint Café Oppe Linj inmiddels veel weg te krijgen van een verwelkte boom waar ieder leven uit is. “We hopen dat Oppe Linj snel weer water en pokon krijgt zodat hij opnieuw groen kan worden,” klinkt het hoopvol vanuit Heel.
Deel dit bericht:

