terug
Deel dit bericht:
LEZING IN POSTERHOLT
Heemkundevereniging RoerstreekOp dinsdag 24 september is er in De Beuk in Posterholt een lezing, georganiseerd door Heemkundevereniging Roerstreek met als thema Materieeltechnisch onderzoek: veranderingen in schilderijen van Jeroen Bosch en verzorgd door Luuk Hoogstede. De lezing begint om 19.30 uur en de entree bedraagt € 5,-.
De schilderijen van Jeroen Bosch (1450-1516) worden al eeuwen gewaardeerd en bewonderd. Als een van de meest gepubliceerde kunstenaars werd zijn werk door veel mensen bestudeerd. Op het eerste gezicht valt er niet veel nieuws meer te ontdekken. Maar is dat wel zo? En waar kijken we eigenlijk naar als we voor een schilderij van Jeroen Bosch staan? Zien wij het schilderij ook zoals dat eruitzag in zijn tijd? Uit onderzoek blijkt nu dat er niet alleen véél maar ook dramatische veranderingen in zijn schilderijen te ontdekken zijn. Dat noodzaakt ons soms om de schilderijen in een ander licht te bezien. Kijkt u mee? Luuk Hoogstede was teamlid van het Bosch Research and Conservation Project (BRCP), met de tweedelige Hieronymus Bosch, painter and draughtsman als voornaamste publicatie. In dit uitgebreide project bestudeerde een multidisciplinair team met behulp van de nieuwste technologieën het werk van Bosch om zijn oeuvre beter te begrijpen én voor de toekomst te kunnen bewaren. De visioenen van een genie werden ontrafeld, tot op microscopisch niveau. Praktisch werk als onderzoeker en restaurator van Bosch’ schilderijen is onderwerp van zijn proefschrift. Veel bijzondere voorbeelden hieruit zullen in deze lezing getoond worden.
Hij studeerde cum laude af aan de Radboud Universiteit Nijmegen, studierichting kunstgeschiedenis. Daarna volgde hij de vijfjarige opleiding tot restaurator schilderijen bij Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) in Maastricht. Na stages in het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum en een fellowship bij het Metropolitan Museum of Art in New York specialiseerde hij zich bij SRAL verder in het technisch onderzoek en de behandeling van schilderijen op paneel. Hij werd als enige Nederlander geselecteerd voor het prestigieuze Getty Panel Paintings Initiative.
Momenteel werkt hij als seniorrestaurator bij SRAL, een internationaal erkend instituut voor de restauratie van erfgoed zoals gepolychromeerde beelden, schilderijen op verschillende dragers, moderne kunst, muurschilderingen en historische binnenruimten. SRAL is steun en toeverlaat voor de Limburgse erfgoedinstellingen maar voert ook op nationaal en internationaal niveau onderzoek, advies en restauraties uit, zowel voor musea als voor particulieren.
De schilderijen van Jeroen Bosch (1450-1516) worden al eeuwen gewaardeerd en bewonderd. Als een van de meest gepubliceerde kunstenaars werd zijn werk door veel mensen bestudeerd. Op het eerste gezicht valt er niet veel nieuws meer te ontdekken. Maar is dat wel zo? En waar kijken we eigenlijk naar als we voor een schilderij van Jeroen Bosch staan? Zien wij het schilderij ook zoals dat eruitzag in zijn tijd? Uit onderzoek blijkt nu dat er niet alleen véél maar ook dramatische veranderingen in zijn schilderijen te ontdekken zijn. Dat noodzaakt ons soms om de schilderijen in een ander licht te bezien. Kijkt u mee? Luuk Hoogstede was teamlid van het Bosch Research and Conservation Project (BRCP), met de tweedelige Hieronymus Bosch, painter and draughtsman als voornaamste publicatie. In dit uitgebreide project bestudeerde een multidisciplinair team met behulp van de nieuwste technologieën het werk van Bosch om zijn oeuvre beter te begrijpen én voor de toekomst te kunnen bewaren. De visioenen van een genie werden ontrafeld, tot op microscopisch niveau. Praktisch werk als onderzoeker en restaurator van Bosch’ schilderijen is onderwerp van zijn proefschrift. Veel bijzondere voorbeelden hieruit zullen in deze lezing getoond worden.
Hij studeerde cum laude af aan de Radboud Universiteit Nijmegen, studierichting kunstgeschiedenis. Daarna volgde hij de vijfjarige opleiding tot restaurator schilderijen bij Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) in Maastricht. Na stages in het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum en een fellowship bij het Metropolitan Museum of Art in New York specialiseerde hij zich bij SRAL verder in het technisch onderzoek en de behandeling van schilderijen op paneel. Hij werd als enige Nederlander geselecteerd voor het prestigieuze Getty Panel Paintings Initiative.
Momenteel werkt hij als seniorrestaurator bij SRAL, een internationaal erkend instituut voor de restauratie van erfgoed zoals gepolychromeerde beelden, schilderijen op verschillende dragers, moderne kunst, muurschilderingen en historische binnenruimten. SRAL is steun en toeverlaat voor de Limburgse erfgoedinstellingen maar voert ook op nationaal en internationaal niveau onderzoek, advies en restauraties uit, zowel voor musea als voor particulieren.
Deel dit bericht: