terug

Parochienieuws

Parochiekerk H. Martinus Linne

Pastoor: L. Creemers Kerkplein 2 6051 DT Maasbracht
Tel: 468250 b.g.g. in dringende gevallen: Mob: 06-55735772
e-mail: pastoor@rafael-parochie.nl

Op onderstaande site van de Parochiefederatie kunt u wekelijks een uitgebreide Nieuwsbrief lezen: http://rafael-parochie.nl
Kerkbijdrage, misstipendia, giften: Rekeningnummer H. Martinus Linne:
NL30 RABO 0129301388
 


OPGEVEN VAN MISINTENTIES
Minstens 3 weken van tevoren als volgt opgeven: een briefje met de voornaam en naam voor wie de intentie bestemd is en de datum met €. 30,- (weekend en feestdagen) in envelop inleveren bij: mevrouw G. Schuren (Grotestraat 33) of bij Mw. M. Goossen (Gelreplein 30).


LITURGISCHE KALENDER
Zaterdag 13 april: 3e zondag van Pasen
19.15u: Dameskoor
In deze H. Mis stellen de kinderen die op Hemelvaartsdag hun eerste H. Communie doen zich voor aan de parochie
Zondag 21 april: 4e zondag van Pasen – Roepingenzondag
09.30u: M. Mis in Brachterbeek
11.00u: H. Mis in Maasbracht
Na de H. Missen: kerkdeurcollecte voor de priesteropleiding in ons bisdom


"CHRISTUS WORDT WEER GEKRUISIGD"
In zijn roman "Christus wordt weer gekruisigd" beschrijft de in 1957 overleden Griekse vredesprijswinnaar Nikos Kazantsakis een klein Grieks bergdorp waar alle zeven jaar passiespelen worden gehouden. Met veel ijver en ernst gaan de mensen aan het werk. De groots opgezette spelen vragen immers veel voorbereiding. Maar de dorpsbewoners worden bij de voorbereiding gestoord door een groep vluchtende Turken die uit hun land verdreven zijn. Manolios, die de Christusrol moet spelen, gaat zo in zijn personage op dat hij ook in zijn eigen dorp de Christusrol vervult en de rijke dorpsbewoners oproept om de arme Turken te helpen. Maar slechts een paar mensen zijn daartoe bereid. De meesten sluiten zich aan bij de twijfelachtige woorden van de pope die zegt dat God rijken en armen zó heeft geschapen en dat men zich niet tegen deze goddelijke ordening mag verzetten. Manolios verzet zich hiertegen en uitgerekend op het feest van Kerstmis wordt hij in de kerk vermoord. De vluchtelingen zijn bedroefd en klagen: "Nu zijn bijna tweeduizend jaar voorbij en nog steeds wordt Christus gekruisigd. Wanneer, o Heer, zult Gij geboren worden om niet meer gekruisigd te worden, om voor altijd bij ons te blijven?"

In deze roman ontdekken wij een bekoring, een gevaar dat ons christenen altijd opnieuw bedreigt. We hebben altijd de neiging om de Blijde Boodschap in te perken of af te stompen, door ze zo uit te leggen dat ze past bij onze gemakzucht. Te vaak ook neigen wij vast te houden aan een bepaalde orde, aan bepaalde gewoontes. De hoofdfiguur uit de roman heeft ontdekt dat het Christendom in zijn dorp in het confectiepak van het gemakkelijke burgerlijke leventje gestoken was. Al heel vlug wordt zo een confectiepak een dwangbuis waardoor het evangelie werkeloos en machteloos wordt en zich niet meer kan ontplooien. De Blijde Boodschap wordt maar al te vaak aangepast aan wat wij leuk of mooi vinden, aan wat ons het beste uitkomt.

Maar Jezus zelf leefde 'onaangepast'. Consequent ging Hij zijn weg tot het einde. Daarvoor moest Hij met zijn leven betalen. Ofschoon Hij dat wist, ging Hij door met de goddeloosheid en de onmenselijkheid van zijn tijd aan te klagen. Daardoor maakte Hij zich vijanden, maar ook vrienden. Aan deze laatsten liet Hij zien hoe een leven naar Gods bedoelingen er uit ziet. Het is een leven dat open staat naar God toe en naar de mensen. Het is een leven van liefde. Deze nieuwe manier van leven was wonderlijk: "Blinden zien en doven horen; melaatsen worden gereinigd en lammen gaan. Doden staan op en aan armen wordt de Blijde Boodschap verkondigd."

Jezus heeft het nieuwe leven in zich en Hij geeft het door aan wie er ontvankelijk voor is. Drie jaar lang waren de leerlingen daarvan getuige geweest. In het begin had Jezus allen maar gesproken tot het volk van Israël, maar nu, na zijn verrijzenis, krijgen de leerlingen de opdracht om het evangelie te verkondigen in heel de wereld. Omdat dit een moeilijke en zware taak is, ontvangen ze de heilige Geest die hen sterkt en hen inzicht geeft in de heilige Schrift. Vooral worden ze gesterkt door het vieren van de Eucharistie. Daar immers is Christus zelf in hun midden.

In de handelingen van de apostelen staat vaker dat de mensen de eerste christenen bewonderden,
omdat ze zo een hechte groep vormden. Ze keken naar hen op en ze zeiden tot elkaar: "Zie eens hoe ze van elkaar houden." Meer nog dan in veel woorden, meer nog dan in allerhande activiteiten ligt juist daarin de overtuigingskracht van het evangelie. Mensen moeten zien dat wij, christenen, van elkaar houden. In die zin is het goed om steeds het voorbeeld van de eerste christenen voor ogen te houden.

Pastoor L. Creemers


GRATIS ABONNEMENT OP DE WEKELIJKSE DIGITALE NIEUWSBRIEF
Wenst u wekelijks de gratis digitale Nieuwsbrief van de Parochiefederatie te ontvangen, dan kunt u zich daarvoor aanmelden op dit mailadres: info@rafael-parochie.nl


Deel dit bericht: